Lazarus, R. S. (1984). On the primacy of cognition. American Psychologist, 39, 124-129. Lazarus, R. S. (1991 a). Cognition and motivation in emotion. American Psychologist, 46(4), 352-367. Lazarus, R. S. (1991 b). Emotion and adaptation. New York: Oxford University Press. Lazarus, R., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer. Leventhal, H., & Scherer, K. (1987). The relationship of emotion to cognition: A functional approach to a semantic controversy. Cognition and Emotion, 1, 3-28. Maher, B. (1969). Introduction. George Kelly: A brief biography. In B. Maher (Ed.), Clinical psychology and personality: The selected papers of George Kelly (pp. 1-3). New York: Wiley. Mair, J. M. M. (1970). Psychologists are human too. In: D. Bannister (Ed.), Perspectives in personal construct theory (p. 157-183). New York: Academic Press. Mayer, R. E. (1981). The promise of cognitive psychology. San Francisco: Freeman. McMullin, R. E. (1986). Handbook of cognitive therapy techniques. New York: Norton. McMullin, R. E., & Casey, B. (1975). Talk sense to yourself: A guide to cognitive restructuring therapy. New York: Institute for Rational Emotive Therapy.
Q1 Радикализм—консерватизм Вольнодумно либеральный Уважающий традиционные идеи Q2 Самодостаточность—конформизм Предпочитающий собственные решения Беспрекословно следующий за другими Q3 Недисциплинированность—контролируемость Следующий собственным побуждениям Пунктуальный Q4 Расслабленность—напряженность Сдержанный, спокойный Переутомленный, возбужденный (Источник: адаптировано из Cattell, 1965.)
Существуют две основные модели, объясняющие отношения между заботой о себе и самопознанием: платоновская и христианская. 1. Платоновская модель воспоминания, в которой объединяются и сливаются в едином душевном порыве самопознание и познание истины, забота р себе и возврат к бытию.