Horney K. (1937). The neurotic personality of our time. New York: Norton. Horney K. (1939). New ways in psychoanalysis. New York: Norton. Horney K. (1942). Self-analysis. New York: Norton. Horney K. (1945). Our inner conflicts. New York: Norton. Horney K. (1950) Neurosis and human growth: The struggle toward self-realization. New York: Norton.
Skinner, B. F. (1980). Notebooks (Robert Epstein, Ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Skinner, B. F. (1983). Intellectual self-management in old age. American Psychologist, 38(3), 239-244. Skinner, B. F. (1984a). A matter of consequences. New York: New York University Press. Skinner, B. F. (1984b). The shame of American education. American Psychologist, 39(9), 947-954. Skinner, B. F. (1984c). Reply to Harnad's article, «What are the scope and limits of radical behaviorist theory?» Behavioral and Brain Sciences, 7, 721-724. Skinner, В. F. (1986). What is wrong with daily life in the Western world? American Psychologist, 47(5), 568-574. Skinner, B. F. (1987a). Whatever happened to psychology as the science of behavior? American Psychologist, 42(8), 780-786. Skinner, B. F. (1987b, July/August). A humanist alternative to the A. A.'s twelve steps. The Humanist, p. 5. Skinner, B. F. (1989). The origins of cognitive thought. American Psychologist, 44(1), 13-18. Skinner, B. F. (1990a). Can psychology be a science of mind? American Psychologist, 45(11), 1206-1210.
Движение самопознания ведет к мудрости. Начиная с момента, когда душа овладеет мудростью, она сумеет отличить истинное от ложного; она будет знать, как следует себя вести, и, таким образом, она станет способной управлять. «Забота о себе» и «забота о справедливости» — одно и то же по сути. Существует тройное отношение «заботы о себе» в политической, педагогической и эротической деятельности.